Montessori

  • Historia Montessori

    Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku w Chiaravalle we Włoszech.

    Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku w Chiaravalle we Włoszech. Dzięki swojej determinacji i wsparciu matki, młoda Maria dostała się na studia inżynierskie a po nich na studia medyczne na Uniwersytecie w Rzymie, które ukończyła z wyróżnieniem w 1896 roku, jako pierwsza kobieta lekarz we Włoszech.

     

    • Jako specjalizację wybrała psychiatrię i odbyła praktyki w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego.

    Obserwując tam dzieci wysunęła teorię o istnieniu wewnętrznej siły stymulującej rozwój.  Odkryła, że dziecku niezbędne jest stworzenie odpowiednich warunków, aby jego wewnętrzna chęć rozwoju, miała szansę się rozpalić i naprawdę zaistnieć.

    • W 1900 roku Maria Montessori została dyrektorem Instytutu Medyczno-Pedagogicznego, którego celem była opieka i wychowanie dzieci upośledzonych intelektualną. Natrafiła na prace Itard i  Seguin, francuskich lekarzy, pracujących z niepełnosprawnymi dziećmi. Na podstawie swoich badań i prac Francuzów stworzyła materiał dydaktyczny, zwany materiałem Montessori.

       

    Praca z tym materiałem dała nieoczekiwane rezultaty: dzieci upośledzone umysłowo uzyskały wyższe noty w egzaminie do szkoły, niż ich prawidłowo rozwijający się rówieśnicy.

    • W 1901 roku Montessori rozpoczęła studia z antropologii, chciała wykorzystać dotychczasowa wiedzę o normalnie rozwijających się dzieciach.

     

    • W ramach projektu socjalnego 1907 roku powstał pierwszy we Włoszech Dom Dzieciecy- Casa dei Bambini, który traktowała eksperymentalnie, chciała zbadać jak dzieci zareagują na materiał dydaktyczny. Już po kilku tygodniach zachowanie dzieci zaczęło się zmieniać. Wyciszyły się, zaczęły być zdolne do coraz większej koncentracji, robiły się samodzielne, spokojniejsze.

     

    • O sukcesie Domu Dziecięcego bardzo szybko zrobiło się głośno. Zaczęły powstawać nowe punkty w całym Rzymie. Zaczęto organizować szkolenia dla nauczycieli, przygotowujące do pracy w otoczeniu Montessori, w samym Rzymie w pierwszym kursie uczestniczyło 100 nauczycieli.

     

    • W 1909 r. Maria Montessori wydała pierwszą książkę opisującą nowatorską koncepcję przedszkola i zarys metody pracy z dziećmi w przygotowanym otoczeniu „Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci”.

     

    • Lata 1910-1952 były okresem ogromnego rozkwitu pedagogiki Montessori. Odbywały się narodowe i międzynarodowe kursy, w USA, Anglii, Hiszpanii, Holandii, Austrii, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Indiach, Pakistanie, Szwecji. Wszędzie tam spotykała się z wielkim uznaniem.

     

    • W 1929 roku powstało Association Montessori Internationale /AMI/ z siedzibą w Berlinie. Jego prezesem została Maria Montessori, a jej syn Mario sekretarzem. Od roku 1936 do dzisiaj siedzibą Międzynarodowego Stowarzyszenia Montessori jest Amsterdam.

     

    • W latach 40stych, po dojściu Hitlera do władzy w Niemczech i w Austrii spalono książki i zamknięto szkoły Montessori. W 1939 r. Maria wyjechała do Indii, gdzie z powodu wybuchu wojny musiała zostać. aż do 1946 r. Był to czas intensywnego rozkwitu pedagogiki w Indiach.

     

    • Po powrocie do Holandii w dalszym ciągu uczestniczyła w wykładach i szkoleniach. W 1947 roku na forum UNESCO wygłosiła referat „Wychowanie i pokój”. W 1949 roku, a następnie w 1950 i 1951 była nominowana do pokojowej Nagrody Nobla.
    • Maria Montessori zmarła 6 maja 1952 roku w Holandii, mając 82 lata.

    „Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które odkryło radość i entuzjazm w pracy,
    daje nam powód, by mieć nadzieję, nadzieję na pokój w przyszłości”

  • Sławni Montessorianie

    Niezwykle kreatywni, wybitni, wychodzący poza schematy
  • Larry Page i Sergey Brin

    Współzałożyciele Google.com

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos, analityk finansowy, twórca Amazon.com

    Jimmy Wales

    Jimmy Wales twórca Wikipedii

    Gabriel Garcia Marquez

    Gabriel Garcia Marquez – pisarz i noblista

  • Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis

    Wydawca, pierwsza dama (John F. Kennedy)

    Anna Frank

    Słynna kronikarka II wojny światowej

    Friedensreich Hundertwasser

    Friedensreich Hundertwasser, austriacki malarz i architekt

  • Z edukacji Montessori korzystali rownież książę William, I Harry.

    Wszystkie te osoby łączy wyjątkowa edukacja Montessori, która, jak to określili twórcy Google, dała im przestrzeń na zadawanie pytań, bycie dociekliwym i możliwości poszukiwania niestandardowych rozwiązań.

  • 3 elementy Montessori

    • Przygotowanie otoczenia

      Otoczenie, w rozumieniu pedagogiki Montessori, to przestrzeń w pełni dostosowana do potrzeb Dziecka. Wszystkie pomoce, półki i regały są w zasięgu jego ręki. To odpowiedź na ogromną potrzebę samodzielności Dziecka. Nauka opiera się na specjalnie opracowanych pomocach edukacyjno – rozwojowych, uporządkowanych tematycznie. Dziecko samo decyduje czym chce się zająć i jak długi czas chce poświęcić na daną aktywność. Otoczenie jest jasne i przejrzyste. Każda pomoc ma swoje miejsce, co daje poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Nauczyciel jest bacznym obserwatorem, który podąża za Dzieckiem, podsuwając mu kolejne propozycje na działanie.
      W pedagogice Montessori posługujemy się sformułowaniem “praca”. Rozumie się przez to aktywność Dziecka, która ma charakter rozwojowy, poznawczy, kształcący i prowadzi do osiągnięcia konkretnego celu. Podczas pracy, Dziecko kształtuje swoja wyobraźnię, czerpie radość z odkrywania, doskonali ciało, umysł i zmysły.

    • Pomoce Montessori

      Pomoce Montessori to estetyczne i proste materiały. Mają przemyślaną konstrukcję i zastosowanie. W każdą pomoc wbudowana jest samokontrola, co oznacza, że Dziecko jest w stanie samo, bez korekty dorosłego zauważyć swój błąd. Ma to duże znaczenie w rozwoju samodzielności i motywacji do dalszej pracy, ponieważ błąd staje się Dziecka przyjacielem. Cały materiał tworzy logiczną całość, ma wbudowane stopniowanie trudności, każda pomoc, która po sobie następuje uczy czegoś trudniejszego aż do pojęć abstrakcyjnych.

    • Nauczyciel

      W pedagogice Montessori nauczyciel ma szczególna rolę, jest sługą, który podąża za Dzieckiem. Pokazuje jak posługiwać się pomocami, jakie mają one przeznaczenie i jak o nie dbać.Pomaga, ale nie wyręcza i nie narzuca swojej obecności. Daje Dziecku możliwość doświadczania.
      Nie krytykuje i nie wytyka błędów, jest bacznym obserwatorem, który cierpliwie prezentuje materiał dydaktyczny. To nauczyciel przygotowuje otoczenie i materiał Montessori. I też swoje serce, aby z pokorą i miłością każdego dnia patrzeć na Dziecko.